mínuszos.hu

A bankok lassan a saját kezükbe veszik az it-fejlesztéseiket

Szögi Ágnes, az Erste Bank digitális csatornákért felelős vezetőjeAz elmúlt húsz évben robbanásszerű változás történt a bankok digitalizációja terén. 1990 körül jelent meg a bankoknál az online ügyintézés lehetősége, de Magyarországon a 2000-es években még csupán 37 ezer ügyfél volt, aki rendelkezett internet banki szolgáltatással – állítja Szögi Ágnes, az Erste Bank digitális csatornákért felelős vezetője. Hozzátette, hogy ehhez képest az Erste adatai alapján mára az ügyfélinterakcióknak már a 98 százaléka digitálisan zajlik. 2020-tól pedig a legambiciózusabb terveiket is túlszárnyalta a digitalizáció előretörése a covid hatására. Ezt, ahogyan Szögi elmondta, jól megvilágítja, hogy azóta évente 2,5-szeresére nő digitális kártyák száma és a használatuk volumene is.

A fotelünkből felvehetünk személyi kölcsönt, igényelhetünk bankkártyát és ha a jogszabályi környezet lehetővé teszi, akkor akár jelzáloghitelt is intézhetünk magunknak. Arra a kérdésre azonban, hogy ez a bankfiókok teljes eltűnéséhez vezet-e a szakértők nemmel feletek. Zsömle Balázs, az Erste Bank senior digitális termékmenedzser ennek kapcsán kiemelte, hogy az emberek bizonyos élethelyzetekben igenis igénylik a személyes tanácsadást, még ha a kérdéseikre a választ meg is találnák egy hosszabb dokumentumban. Zsömle szerint ebben is egyre nagyobb szerepet fog kapni a digitalizáció. A jelenlegi külföldi példák, illetve hazai fejlesztések alapján a következő nagy trend a digitális csatornákon az lesz, hogy az alapszolgáltatások és az értékesítés mellett megjelenik a tanácsadás is.

Ezt jól jelzi, hogy a robot-tanácsadók az Egyesült Államokban már egy billió dollár vagyont kezelnek automatizálva. Az automatizált tanácsadást segíti, hogy a bankok számtalan tranzakció adataival rendelkeznek, akár a konkrét ügyféllel kapcsolatban is, amiből rendkívül pontos következtetéseket képesek levonni. Mindennek fényében, a közeljövőben Zsömle szerint az embereket ideális esetben chatbotok fogják a megfelelő szakértőhöz irányítani, akinél pedig nem lesz semmiféle papír. Ennek a környezet megóvásán túl az is az előnye, hogy a szerződések és egyéb dokumentumok átkerülhetnek a felhőbe, így komolyabb keresés nélkül bárhol és bármikor elérhetőek lesznek.

A digitális csatornák erősödése azonban egy újfajta, óriási versenyhelyzetet is eredményez a bankok között, hangsúlyozta Szögi. Ebből következik az is, hogy milyen lesz szerinte a jövő bankja: míg az informatikai fejlesztéseket korábban külső cégekre bízták a bankok, addig mára ez olyan stratégiai kompetencia lett, amelyet mindenki házon belül szeretne tudni. Azt is mondhatnám, hogy a sok új szolgáltatás miatt a bankok szép lassan fejlesztőcégekké válnak.”


 

Exit mobile version