GKI: a többség elégedetlen a Magyar Postával

postaA GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzése, 250 online bolt válaszai alapján, a legtöbb online áruház által biztosított kézbesítési mód a futárszolgálat, ami a kereskedők 88 százalékánál érhető el. Ezt a megoldást követi a személyes, bolti átvétel 63 százalékos 63 százalék részesedéssel. Az átadópontok szerepe is egyre nagyobb, a vizsgált webáruházak 56 százaléka 56 százalék a kínál ilyen átvételi lehetőséget. Ebből 22 százalék saját – jellemzően raktárhelyiségben kialakított – átadópontot üzemeltet, 34 százaléknál pedig megoldható a csomagátvétel valamely külső szolgáltató országos lefedettségű hálózatán (posta) keresztül is.

Az egyes kiszállítási, átvételi megoldások tranzakciókból való részesedése alapján számolt súlyát tekintve a sorrend nem változik jelentősen, kizárólag a postai kiszállítás kerül hátrébb. A személyes bolti átvétel aránya 33 százalékot 33 százalékot ért el, míg az összes tranzakció csaknem fel felét (46 százalékát) a futárszolgálatok kézbesítik. Az átadópontos hálózattal rendelkező szolgáltatók részesedése a csomagkiszállításból 14 százalékot ot ért el. Ez az alacsony érték így is kedvezőnek mondható, hiszen ez a megoldás alig négy éve érhető el a hazai piacon.

A GKI elemzői kiemelték a Magyar Posta szerepét, amely a hazai webáruházak körében nem tud olyan szerepet betölteni, mint amekkora szállítási kapacitással bírna. Miközben minden harmadik bolt esetében választható lenne ez a szolgáltatás, a tranzakciókból való részesedése elenyésző, mindössze két százalék. Ennek hátterében a boltok, illetve a fogyasztók postai szolgáltatással szembeni véleménye, ellenérzése áll, mivel a webáruházak számára fontos vevőik tapasztalatának ismerete, ők pedig nem elégedettek a postai kiszállítással.

A klasszikus postai kézbesítést biztosító válaszadóit arra kérte a GKI, hogy értékeljék a postai szolgáltatást az ár, a gyorsaság, a minőség és a szervezettség tekintetében. Mind a négy szempont esetben igaz, hogy a webáruházak negatívan értékelték a Magyar Posta szolgáltatását. Az ár tekintetében kissé drágállták a Magyar Posta szolgáltatását, míg a gyorsasággal csak kissé voltak elégedetlenek. Ugyanakkor a postai szolgáltatás minőségével rendkívül elégedetlenek voltak a piaci szereplők, s hasonlóan lesújtó véleményük volt a Magyar Posta szervezettségéről is. A fogyasztók is háromszor nagyobb arányban voltak elégedetlenek a postai szolgáltatásokkal, illetve jóval kisebb arányban voltak elégedettek, mint az egyéb szállítási módot kérők.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.