Fogalmazásgátlót használnak a nagy elektronikai gyártóknak

dokumentumokEgyes okostelefon– és táblagépgyártó vállalatok olyan nehézkesen fogalmazzák meg termékleírásaikat és közleményeiket, mintha kifejezetten azok megértését akarnák megakadályozni – írja a WirtschaftsWoche Online hírportál, német üzleti tanácsadó vállalatok és a Hohenheim egyetem közös tanulmányának megállapításaira hivatkozva. A Communication Lab Ulm és az Iskander Business Partner üzleti tanácsadó vállalatok, valamint a Hohenheim egyetem szakemberei három jellemző szövegtípus, a vállalatok weboldalán található termékleírások, a sajtóközlemények és az ügyfélkapcsolati email-üzenetek érthetőségét vették vizsgálat alá. A szövegelemzést a Hohenheim egyetem által a feladatra kifejlesztett szoftverrel végezték el, ami a „Hohenheim Érthetőségi Index” (HIX) alapján nullától (nehezen érthető) húsz pontig (könnyen érhető) rangsorolta a szövegeket. A szoftver egyebek között a mondatok hosszát, valamint az anglicizmusok és az összetett szavak alkalmazásának a kerülését vizsgálta.

A kutatók szerint a hosszú mondatok elriasztják az olvasókat a szöveg végigolvasásától. Az interneten közzétett szövegekben például tapasztalataik alapján nem ajánlatos húsz szónál hosszabb mondatokat alkalmazni. Hasonlóan riasztó hatást tulajdonítanak a tizenhat karakternél hosszabb összetett fogalmaknak is, mint például a „tíz pontos többérintős funkció”, vagy az „ultra nagy felbontású videofelvétel”. „Egyes vállalatok a termékleírást egészen nyilvánvalóan nem tekintik még termékeik szerves részének” – mutatott rá Frank Brettschneider, a kommunikációtudományok professzora a Hohenheim egyetemen. Ennek viszont az lesz a következménye, hogy az olvasók hamar feladják a szöveg olvasását, ha túl hosszú szavakkal és bonyolult kifejezésekkel gyötrik őket — írja az MTI.

A vállalatok termékleírásai átlagosan 13,8 pontot értek el a vizsgálatban. Ezen a téren a legjobbnak az Apple bizonyult 18,7 ponttal. A második a Huawei lett 16,1 ponttal, a harmadik pedig a Microsoft/Nokia 15,8 ponttal. A Samsung a negyedik lett a rangsorban, a lista végére pedig, a kilencedik helyre a Lenovo került. Az ügyfélszolgálati email-üzenetekben 16,7 pontos átlagot értek el a vállalatok. Ebben a kategóriában a Hewlett-Packard került az élre 19,8 ponttal, a második helyen a Lenovo végzett 17,5 ponttal, a harmadikon a Samsung, a negyediken az LG és az Acer, az ötödiken pedig a Huawei. A sajtóközlemények érthetőségében mindössze 6,6 pontos átlagot hoztak a vizsgált cégek. Ezen a területen a Huawei jeleskedett, miután az elérhető 20 pontból 10 ponttal az első helyre került. A második a Sony lett, a harmadik az LG, a negyedik a Samsung, az ötödik az Acer, a hatodik pedig az Apple.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Videón az egyetem fantomja

ked aug 26 , 2014
iframe width=”500″ height=”281″ src=”//www.youtube.com/embed/ppRQwpBCXOw” frameborder=”0″ allowfullscreen> A Budapesti Rendőr-főkapitányság VIII. kerületi Rendőrkapitánysága eljárást indított lopás miatt ismeretlen tettes ellen. Az egyelőre ismeretlen tettes 2014. április 2-án 10 óra 20 perc körüli időben Budapest VIII. kerületének egyik felsőfokű oktatási intézményéből eltulajdonított egy mobiltelefont. Az ismeretlent szerencsére felvette az egyetem biztonsági kanmerarendszere. […]

És még ez is...