eID: technikai akadályok már nincsenek

DalosMihalyOktóber 13-14-én rendezték meg a VI. eID Konferenciát. A svéd PrimeKey és a portugál Multicert alapította rendezvényen, amely idén a Microsec Számítástechnikai Fejlesztő Zrt. társrendezésében jutott el Budapestre, negyven ország harminc előadója, és mintegy kétszáz szakértője vett részt. Dalos Mihályt, a Microsec Zrt. igazgatósági tagját kérdeztük.

— Milyen problémákra keresték a választ a konferencián?
— Elsősorban az elektronikus azonosságról, azonosításról szólt a konferencia. Ma ugyanis a világháló legnagyobb biztonsági kockázatát a felhasználók valós beazonosíthatóságának hiánya jelenti, ezért ennek a problémának a megoldása egyre fontosabb. A személyazonosító kártya – amely jó esetben egy csipet is tartalmaz, és még jobb esetben egy PIN-kód is szükséges a használatához – használata már évek óta elterjedt, ám amennyi gondot megoldottak a használatával, majdnem ugyanannyit termelt is: nem igazán felel meg, mert már kismillió PIN-kódot kell megjegyezni a felhasználóknak, amikor használnák, akkor nincs kéznél, úgyhogy nem igazán használható kényelmesen.
— Mi a megoldás?
— A megoldást a mobiltelefonok, pontosabban az okostelefonok újszerű felhasználása nyújtja, mert bennük el lehet helyezni az azonosításra szolgáló hardvert és szoftvert. Nagy előny, hogy PIN-kódra nem feltétlenül van szükség, mert a beépített ujjlenyomat-olvasó helyettesítheti. A mobil-elektronikus ID jelenleg teszt fázisban van. Pilot rendszerek már működnek, s a közeli jövőben várható az éles üzemben működő rendszer is.
— Mi hátráltatja a korszerű azonosítási rendszer elterjedését?
— Műszaki problémák már nincsenek, viszont olyan szabványokra van szükség, amelyekkel például az országhatárok nem gátolnák a rendszer használatát. Vitás még, hogy az azonosítás-szolgáltató az állam legyen-e, vagy piaci szolgáltatók, amelyeket az állam felügyel. Nagy előnye a mobil-elektronikus azonosításnak, hogy nem kell egy külön eszközt használni, ami épp akkor nincs kéznél, amikor szükség lenne rá, hanem egy olyan eszköz, a mobiltelefon segíti az azonosítást, amely mindig kéznél van: a mobil mindig nálunk van.

Dalos Mihály két előadást emelt ki a számos érdekes előadás közül. Az egyik az Észt személyazonosító kártya bevezetését, használatát mutatta be. A szakember szerint az észtek nagyon elöl vannak ezen a területen, és nagyon ügyesen mennek előre. A másik, a belga előadó EU-s szabványok kidolgozásáról szóló előadása volt, ami a terület jövőjébe kínált betekintést.


 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Máshol így működik az e-jegyrendszer XI.

ked okt 28 , 2014
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a napokban írta alá a fővárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó szerződést. Sorozatunkban az elektronikus jegyrendszer működésének külföldi példáit mutatjuk be. A legnagyobb kínai városok – így Peking, Sanghaj vagy Kuangcsou – tömegközlekedési eszközein jellemzően a 2000-es évek elejétől rádiófrenkenciát használó, elektronikus jegyrendszer működik. A […]
metro

És még ez is...