A magyar társadalom megérkezett a digitális világba

Az NRC 2000-től publikálja az internetpenetrációs adatokat, és ma már valóban furcsa belegondolni, hogy akkor még az volt a nagy kérdés, vajon egy- vagy kétszámjegyű-e az internezők aránya. Ez természetesen attól függött, milyen célcsoportban vizsgáltuk a kérdést – mi a 15-69 éveseket tekintettük bázisnak, és ebben a körben a harmadik évezred elejére a penetráció éppen elérte a tíz százalékot. Akkor tehát minden tizedik honfitársunkról lehetett elmondani azt, hogy legalább alkalmi jelleggel fogyaszt internetes tartalmakat, használ online szolgáltatásokat, és ez az alig hétszázezer fős, „férfias”, jellemzően harminc alattiakból, tanulókból és diplomásokból álló szegmens teljesen kilógott a társadalomból: technológiai nyitottságával és az online világban szerzett – akkor még kezdetleges – tapasztalataival tökéletesen szemben állt a lakosság internetre – és sok esetben a számítógépre is – idegenkedve tekintő kilenctizedével.

Ma hasonló arányokat látunk, csak épp megfordult a kép: 84 százalék legalább havonta (73 százalék ráadásul minden nap) használja az internet, míg 16 százalék számára ismeretlen az online világ. És ahogy húsz évvel ezelőtt az internezők számítottak csodabogárnak, és ők emelkedtek ki a tömegből, most a digitális analfabétákról mondható el ez, csak épp ellenkező előjellel: gyakorlatilag kiszorulnak a társadalomból. Az internetpenetráció terén újdonság a mobileszközök térnyerése az internethasználatban – az okostelefonok általánossá válásával ma már az internetezők többsége mobilon keresztül is fogyaszt internetes tartalmakat és vesz igénybe online szolgáltatásokat. Bár már 2012 elején is közel egymillióan interneteztek rendszeresen okostelefonról, mostanra ez a szám meghaladta a 3,6 milliót, további kilencszázezren pedig alkalmanként használják internetezésre a mobiljukat. 2019 elején a magyar internetezők háromnegyede okostelefonon keresztül is használja a világhálót, közel kétharmaduk ráadásul rendszeresen internetezik a mobilján — olvasható az NRC elemzésében.

One Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.