A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a napokban írta alá a fővárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó szerződést. Sorozatunkban az elektronikus jegyrendszer működésének külföldi példáit mutatjuk be.
Párizsban 2001 óta fokozatosan vezették be az elektronikus kártyarendszert, a Navigót: először csak az éves bérletek, 2005-től pedig a havi és heti bérletek helyett is, a teljes átállás 2006 májusára történt meg. Addig párhuzamosan lehetett a régi és az új rendszert használni. A csipkártyával ellátott Navigo azóta a párizsi agglomerációban minden tömegközlekedési járműre (1500 busz, 16 metró, hat villamos, öt elővárosi vasút) érvényes, 2007 júliustól az akkor üzembe állt közösségi kerékpárkölcsönző rendszerhez, a Vélibhez is használható. A kártyának magának két változata létezik: a helyi lakosoknak névvel ellátott ingyenes változat, amelyet interneten lehet igényelni, illetve az alkalmi felhasználóknak 5 euróért a metróállomásokon megvásárolható változat, amelyhez csak egy fotó szükséges — írja az MTI.
Tavaly mintegy hétmillió kártya volt forgalomban, amely a metróállomásokon vagy internetről is feltölthető. Az éves használat 700, a havi feltöltés 67,10 euróba kerül, a heti általány pedig 20,40 euró. A 26 évnél fiatalabbak számára a Navigo használata félárú, a nyugdíjasoknak és a mozgáskorlátozottaknak ingyenes, a munkanélkülieknek pedig 75 százalékos a kedvezmény. A hagyományos jegyrendszer azonban nem szűnt meg teljesen: egyszeri utazáshoz 1,70 euróért váltható, illetve turistáknak napi jegy is létezik. (Folytatjuk.)